jueves, 23 de febrero de 2012

QUARANTA DIES AMB ELS QUARANTA ÚLTIMS: BURKINA FASO


BURKINA FASO
Població: 15.234.000
Capital: Ouagadougou
IDH: 0,331 (núm. 181)

EL DRET A LA VIDA


Dret a la salut
Més de 2.000 dones moren anualment a Burkina Faso per complicacions de l'embaràs i el part. Moren perquè no arriben a temps al centre de salut, perquè no poden pagar les taxes mèdiques o per escassetat de material i de personal mèdic qualificat. Violacions de drets humans com el matrimoni precoç, la mutilació genital femenina, la violència sexual i la falta d'accés a la informació sobre salut sexual i reproductiva també són causes subjacents.

Aïcha i el seu marit, Abdou, esperaven el seu primer fill. Quan Aïcha va sentir els dolors de part un amic la va portar al centre de salut en una motocicleta, el seu marit els va seguir amb bicicleta. Aïcha va tenir un nen. Després del part, el personal mèdic va demanar a la família que comprés lleixiu per netejar la sang. Als 10 minuts, la llevadora va dir que Aïcha havia de ser traslladada a un hospital per una hemorràgia. Encara que en teoria els trasllats entre centres de salut eren gratuïts, Abdou va explicar: 
"El conductor de l'ambulància va insistir que li paguéssim 1.500 francs CFA (3 €)." 
Abdou va dir: 
"A l'hospital, Aïcha estava xopa de sang". 
Va haver de pagar guants, lleixiu i medicaments. Havia de portar la sang de la seva dona per a una anàlisi. 
"Primer vaig anar al laboratori de l'hospital, i em van enviar a un centre de salut proper. Eren gairebé les tres de la matinada i sense transport, me'n vaig anar caminant. Vaig trigar una hora a arribar, el vigilant estava adormit, així que el vaig despertar i vaig pagar per l'anàlisi. Eren més de les cinc del matí quan vaig tornar amb els resultats. Un metge em va dir que la meva dona estava molt dèbil i que havia perdut "tota la sang". 
Vaig saber que havia mort a les 18/05 del matí. 
Més de 5.000 dones van morir a Burkina Faso entre 1995 i 2000 a causa de embarassos no desitjats, segons un estudi estadístic publicat el 2002.

SIGNAT I RATIFICAT
Pacte Internacional dels Drets Econòmics, Socials i culturals. Art.12.
Els Estats part en aquest Pacte reconeixen el dret de tothom a gaudir del més alt nivell possible de salut física i mental.  La reducció de la mortalitat de naixement i de la mortalitat infantil, i sa desenvolupament dels infants; La creació de condicions que assegurin a tothom assistència mèdica i serveis mèdics en cas de malaltia.

DEL DRET A FET

El 99% de tots els casos de morts maternes durant el part tenen lloc en països en vies de desenvolupament. 
Explica avui a tantes persones com puguis que una de cada 16 dones de l'Àfrica subsahariana mor com a conseqüència de l'embaràs o el part i que es podrien salvar si tinguessin accés a una atenció bàsica de la salut. 
Busca alguna jove mare, interessa't per ella, felicítala i invítala a donar gràcies a Déu per ser tan afortunada.

PREGÀRIA

Senyor de la Vida, que cap mare perdi la seva vida per falta de les atencions degudes en el moment del part; que ninguna mori per donar a llum una nova vida humana sense que ningú la protegeixi i vetlli per ella.
Que no neixin més nens sense mare!

0 comentarios:

"Magical Template" designed by Blogger Buster