jueves, 19 de enero de 2012

PINZELLADES DE LA VIDA DE DON BOSCO


L'educació, durant molts anys, va ser privilegi de les persones riques. Els pobres quedaven desatesos sense possibilitat de deixar enrere la incultura o la pobresa. En aquest context molts fundadors d'ordres religioses s'han preocupat per l'educació d'aquestes persones. Un d'aquests fundadors, reconegut per l'Església com sant és Juan Bosco.


Joan Bosco va ser fill de Francesc Bosco i la seva segona esposa, Margarida Occhiena. La primera dona de Francesc havia mort després de donar-li dos fills: la petita Teresa, que també va morir molt aviat, i Antoni Bosco. Del seu segon matrimoni amb Margarida va néixer Josep (1813 - 1862) i el segon Joan. A la casa vivia també la mare de Francesc.
Els Bosco eren una família del camp que sobrevivien com a peons de la família Biglione.
L'11 de maig de 1817, quan Joan tenia 21 mesos d'edat, Francesc va morir a causa d'una pulmonia. La responsabilitat de la família va quedar en mans de la seva mare, Margarida. 
Margarida era una dona de caràcter, amb molta fe i una intensa fidelitat a la seva família. Encara que va enviudar jove no va buscar un segon matrimoni, sinó que es va dedicar a formar els seus tres fills homes entre els quals entrava Antoni, el qual va quedar orfe de pare i mare. La manera com Margarida va defensar als seus fills enmig de la pobresa i l'esperit de disciplina i devoció que els va impartir, tindrien molt a veure en el futur apostolat de Don Bosco.
Les dificultats no faltaven: la unificació d'Itàlia, guerres amb els francesos en contra de l'Imperi austríac havien deixat els camps devastats i periòdiques fams que Margarita hauria d'enfrontar amb els seus fills.
A aquesta precarietat s'unia el caràcter d'Antoni, que havia estat adoptat per Margarida que ho va considerar des del principi com a un fill. No obstant això, Antoni Bosco no superava la seva orfandat i es mostrava esquerp dins el context de la família per oposar-se amb freqüència als somnis de Joan, el seu germà petit.

En 1825 Joan tindria una experiència que marcaria la seva vida i que ha estat registrada com «el somni dels nou anys». Ell mateix obriria la vida de Joan a un aspecte que ha estat objecte d'estudi en la vida de Don Bosco: els seus somnis premonitoris. En particular aquest primer somni ha estat assenyalat com la descripció del que seria la seva missió entre els joves més necessitats. Don Bosco mateix va descriure aquest somni:
(...) Quan tenia nou anys, vaig tenir un somni ... Aquest somni em va acompanyar al llarg de tota la meva vida! Em va semblar estar en un lloc prop de casa meva, era com un gran pati de joc de l'escola. Hi havia molts nois, alguns d'ells deien males paraules, Jo em vaig llançar cap a ells copejant-los amb els meus punys. Va ser llavors quan va aparèixer un Personatge que em va dir: «No amb punys, sinó amb amabilitat venceràs a aquests nois» Jo tenia només nou anys. Qui m'estava demanant a fer alguna cosa impossible? Ell em va respondre: «Jo sóc el Fill d'Aquella a qui la teva mare et va ensenyar a saludar tres vegades al dia. El meu Nom pregunta-ho al meu Mare ». De sobte va aparèixer una Dona de majestuosa presència. Jo estava confós. Ell em va portar cap a ella i em va prendre de la mà. Em vaig adonar que tots els nens havien desaparegut i en el seu lloc vaig veure tot tipus d'animals: gossos, gats, óssos, llops ... Ella em va dir: «Fes-te humil, fort i robust ... i el que tu veus que succeeix a aquests animals, tu l'hauràs de fer amb els meus fills». Vaig mirar al voltant i vaig veure que els animals salvatges s'havien convertit en mansos anyells ... Jo no vaig entendre res ... i vaig preguntar a la Senyora que m'ho expliqués ... Ella em va dir: «Al seu temps ho comprendràs tot».
Els somnis marcarien la vida de Don Bosco i els mateixos han estat motiu d'estudis ja des del seu temps. Però en especial aquest somni ha estat el rumb del seu apostolat, tot i que Joan no ho va entendre molt bé i va tenir diferents interpretacions en el si de la seva família. Seria només fins a 1846 quan el pare Cafasso li aconsellaria donar-li crèdit als seus somnis com a part d'un pla diví en benefici de les ànimes.
Especialment la frase «no amb punys, sinó amb amabilitat venceràs a aquests nois» serà la base del futur sistema preventiu de Don Bosco i la seva inspiració en l'espiritualitat salesiana.



Podem fer-nos una idea del caràcter de Don Bosco a partir d'una anècdota:

A la Itàlia del segle passat, un dels divertiments més esperats dels pobres eren els que portaven els titellaires. 
Hi va haver certa "troupe" que, sabent, representava les seves obres a l'hora de la missa i, és clar, la gent, en especial els nens, es "salten" la missa.
Però hi havia un nen, Joan Bosco, que es va decidir a fer alguna cosa perquè els nens tornessin a la missa.

Va començar a aprendre trucs de prestidigitació, malabarismes i altres habilitats per l'estil. Per això, va observar molt, entrenar més i es va exercitar amb els amics. Més tard va arribar a desafiar els titellaires i malabaristes, els va guanyar les apostes i es van haver d'anar d'allí humiliats.

Joan es va fer amo de diumenge, dels companys i amics. Va començar de nen els diumenges i va acabar movent masses de joves, organitzant el seu temps lliure, muntant tallers i escoles professionals ...

Es va inventar el sistema de "educar jugant i aprendre gaudint".

El seu esperit de saltimbanqui li donava agilitat al cos i posava ales a la seva vocació d'educador.

Els deia als nens: "Farem molts jocs i entreteniments sense que hagin de pagar res, però amb una condició: que vingueu després tots amb mi a l'església".

0 comentarios:

"Magical Template" designed by Blogger Buster